Occupied School. The high school student movement in Rosario in the Cámpora government
Main Article Content
Abstract
The article examines the high schools' occupations between May and July 1973, focusing the analysis on the city of Rosario. The study, developed from research with documentary sources and interviews, allows us to understand the significance of the high school student movement, its dynamics of action, demands and experiences in a context of strong political radicalization in the beginning of the government of Héctor Cámpora. The hypothesis of this article is that the occupied of schools were a central event in the reconfiguration of the high school student's movement, which has been generally underestimated. At the same time, it is argued that beyond the rhetoric against continuismo, the occupation enabled specific demands that set the agenda for the movement. Finally, a diverse range of political groups participated in the occupation of the educational institutions where the Peronist groups stood out for their growth and projection in the following months.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Works are released under a Creative Commons License (Creative Commons 4.0. Atribución-NoComercial-CompartirIgual) which provides unrestricted use, copy and redistribution in any medium or format and remix, transform and build upon the original work properly cited. The Creative Commons License stipulates that: "You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work)."
References
Águila, G. (2017). El Ejército y el accionar represivo entre dos dictaduras, 1966-1983. En G. Águila (Dir.). (2017). Territorio ocupado. La historia del Comando del II Cuerpo de Ejército en Rosario (1960-1990). Rosario: Editorial de la Municipalidad de Rosario. 99-205
Bartolucci, M. (2008). La primavera del 58. Revueltas, tomas y bataholas juveniles durante el conflicto “Laica o Libre” en Mar del Plata. Recuperado de http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/bartolucci2.pdf
Berguier, R., Hecker, E. y Schifrin, A. (1986). Estudiantes secundarios, sociedad y política. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Besoky, J.L. (2013). La derecha peronista en perspectiva. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Questions du temps présent. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.65374 DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.65374
Bonavena, P. (2013). El movimiento estudiantil secundario: del Cordobazo a la instalación del Gran Acuerdo Nacional. Jornadas de Sociología de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales Universidad Nacional de Cuyo. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/6183/bonavenaponmesa5.pdf
Bonavena, P. y Millán, M. (2013). ¿Un movimiento estudiantil moderado en los ’70? El caso de la lucha de los estudiantes de las Escuelas Técnicas contra la “Ley Fantasma” en 1972. Cuadernos del Sur, 41, 37-58. Recuperado de https://revistas.uns.edu.ar/csh/article/view/1625/978
Cammarota, A. (2011). Consideraciones sobre la educación media humanística bajo el primer peronismo (1946-1955): expansión de la matrícula secundaria, inversión estatal y orden educativo meritorio. Temas de historia argentina y americana, 19. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/consideraciones-educacion-media-humanistica.pdf
Cuchetti, H. (2010). Combatientes de Perón. Herederos de Cristo. Peronismo, religión secular y organizaciones de cuadros. Buenos Aires: Prometeo.
Di Terlizzi, C. (2019). Aulas en movimiento: la historia de la Unión de Estudiantes Secundarios en la escuela Superior de Comercio “Libertador General San Martín” 1973 - 1976. Perspectivas Revista de Ciencias Sociales, 8, 393-414. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i8.68 DOI: https://doi.org/10.35305/prcs.v0i8.68
Ferrero, R. (2009). Historia crítica del movimiento estudiantil de Córdoba. Tomo 3 (1955- 1973). Córdoba: Alción Editora.
Gudelevicius, M. (2011). La protesta gremial docente contra el proyecto educativo de la "Revolución Argentina". Archivos de Ciencias de la Educación, 4ª época, 5(5). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5432/pr.5432.pdf,
Gutiérrez, M. y Pongolini, M. (2015). Participación y activismo de los jóvenes en los centros de estudiantes secundarios en Rafaela, 1972-1976. Una aproximación para el estudio de la historia reciente local. Rafaela: Instituto Superior del Profesorado N° 2 “Dr. Joaquín V. González”. Mimeo.
Larrondo, M. (2013). Lápices de colores: el movimiento estudiantil secundario en Argentina: investigaciones recientes. Serie Documentos de Trabajo, Red de Posgrados, n°. 41. Buenos Aires: CLACSO.. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/posgrados/20140120032433/Larrondo.pdf
Lenci, L. (1999). Cámpora al gobierno. Perón al poder. La tendencia revolucionaria del peronismo ante las elecciones del 11 de marzo de 1973. En A. Pucciarelli, La primacía de la política. Lanusse y la Nueva Izquierda en tiempos del GAN (pp. 167-201). Buenos Aires: Eudeba.
Luciani, L. (2017). Juventud en dictadura. Representaciones, políticas y experiencias juveniles en Rosario (1976-1983). La Plata: UNLP, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Misiones: UNdM; Los Polvorines: UNGS. Recuperado de http://libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/80
Luciani, L. (2018). Las elecciones de 1973 en Argentina: una mirada desde las prácticas sociales. Rúbrica contemporánea, 7(14), 5-19. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/200764 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/rubrica.160
Manzano, V. (2009). Las batallas de los “laicos”: movilización estudiantil en Buenos Aires, septiembre-octubre de 1958. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, n° 31, 123-150
Manzano, V. (2011). Cultura, política y movimiento estudiantil secundario en la Argentina de la segunda mitad del siglo XX. Propuesta Educativa, 35, 41-52. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4030/403041706005
Más Rocha, S. M. (2016). El estado y la regulación de la participación estudiantil: la normativa sobre centros de estudiantes secundarios. Polifonías, revista de Educación, año V, n° 28, 40-77. Recuperado de http://www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/sites/www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/files/site/Polifonias-8.pdf
Micheletti, M. G. (2018). Laica o libre: las disputas por la creación de las universidades privadas 1955-1959. Rosario: Ediciones Logos.
Nievas, F. (1999). Cámpora: primavera-otoño. Las tomas. En A. Pucciarelli, La primacía de la política. Lanusse y la Nueva Izquierda en tiempos del GAN. Buenos Aires: Eudeba, 351-393.
Nievas, F. (2000). Las tomas durante el gobierno de Cámpora (Tesis de maestría inédita). Buenos Aires: UBA. Mimeo.
Portelli, A. (2003). La orden ya fue ejecutada. Roma, las Fosas Ardeatinas, la memoria. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Pozzi, P. (2012). Esencia y práctica de la Historia Oral. Tempo e Argumento,4(1), 61-70. doi: 10.5965/2175180304012012061. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304012012061
Raggio, S. (2017). Memorias de la Noche de los Lápices: Tensiones, variaciones y conflictos en los modos de narrar el pasado reciente. La Plata: UNLP, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Posadas: UNdM; Los Polvorines: UNGS. Recuperado de http://libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/98
Ríos, G. (2019). Hora de abrir los ojos. El proceso de sindicalización docente en la provincia de Santa Fe, 1969-1976. Rosario: Homo Sapiens.
Rodríguez, L. (2019). Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970). Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes. Ciencia, Docencia, Tecnología, 30, nº 59 nov-ab,. 200-235 https://doi.org/10.33255/3059/690 DOI: https://doi.org/10.33255/3059/690
Sanguinetti, A. (2013). El devotazo. Buenos Aires: Colección Documentos-Colectivo El Topo Blindado. chttp://www.peronlibros.com.ar/editoriales/1160/coleccion_documentos-colectivo_el_topo_blindado
Scocco, M. (2018). Comisiones investigadoras en las transiciones democráticas en Argentina. El caso de la provincia de Santa Fe. Rubrica Contemporanea, 7(14), 21-42. Disponible en . DOI: https://doi.org/10.5565/rev/rubrica.161
Seoane, M. y Ruiz Núñez, H. (1992). La noche de los lápices. Buenos Aires: Planeta.
Svampa, M. (2003). El populismo imposible y sus actores. En D. James, Nueva Historia Argentina, 1955-1976. Volumen IX. Buenos Aires: Sudamericana, 386-436.
Thompson, P. (2005). Historia Oral y Contemporaneidad. En Anuario nº 20, Rosario: Homo Sapiens.
Tortolini, V. (2017). Política de masas para una estrategia revolucionaria: PRT-ERP, 1973-1976. Avances del Cesor, XIV, 16, 91-110. Recuperado de http://web2.rosario-conicet.gov.ar/ojs/index.php/AvancesCesor/index DOI: https://doi.org/10.35305/ac.v14i16.710