The Journey of the Argentinian César Vásquez to the United States of Brazil (1941): Balancing Internationalism and National Physical Education
Main Article Content
Abstract
Abstract:The General Directorate of Physical Education (“Dirección General de Educación Física”), a branch of the Ministry of Justice and Public Instruction of Argentina, operated from 1938 to 1947, marking a significant era in the discipline within the country. Its sole director, César Vásquez, stands as a prominent figure in the history of Argentine Physical Education. This article aims to analyze Vásquez's 1941 trip to Brazil, which was positioned within a Pan-American context that coexisted with nationalist narratives. This journey initiated a series of exchanges between the Physical Education authorities of both countries, revealing the image they intended to project to their neighbor. The sources utilized include detailed newspaper articles covering the trip and bulletins from the aforementioned Ministry, which contextualize these exchanges. The analysis concludes that the institutionalization of Argentine Physical Education exhibited a strong connection with both national and international organizations. Vásquez's trip marked a transnational opening, shaping the discipline in contrast to practices in other countries and challenging the exclusive European dominance within the framework of Pan-Americanism. Additionally, it is noted that the aspects showcased to Brazil, although presented as representative of all Argentina, predominantly highlighted developments in the Federal Capital and its surroundings. This underscores that the federalizing discourse of the General Directorate was primarily centered on the major cities.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Works are released under a Creative Commons License (Creative Commons 4.0. Atribución-NoComercial-CompartirIgual) which provides unrestricted use, copy and redistribution in any medium or format and remix, transform and build upon the original work properly cited. The Creative Commons License stipulates that: "You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work)."
References
Aisenstein, Á. y Scharagrodsky, P. (Comps.) (2006). Tras las huellas de la educación física escolar argentina: Cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950. Buenos Aires: Prometeo.
Aisenstein, Á. (2006). La educación física en el currículo moderno o la historia de la conformación de una matriz disciplinar (argentina, 1880-1960). En R. Rozengardt, (Coord.), Apuntes de historia para profesores de Educación Física (pp. 69-84). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Andrade de Melo, V. (1997). Relaciones de intercambio entre Brasil, Uruguay Argentina en el ámbito de la Educación Física y las ciencias del deporte: reflexiones a partir del viaje de 1945. Revista EF deportes, 2(5).
Andrade de Melo, V. (2007). A Educação Física e o Estado Novo (1937-1945): Escola Nacional de Educação Física e Desportos. Revista EF deportes, 12(115).
Béjar, M. (2005). El régimen fraudulento. La política en la provincia de Buenos Aires, 1930-1943. Buenos Aires: siglo XXI.
Broda, P. (2012). Health for the Americas: as animações dos Estúdios Walt Disney voltadas para as famílias latino-americanas no contexto da Política da Boa Vizinhança (1940-1946). Guarulhos: Universidade Federal de São Paulo.
Cattaruzza, A. (2009). La Historia de la Argentina. 1916-1955. Buenos Aires: Siglo XXI.
Feiguin, A., Cobiella, M. y Aisenstein, A. (29, 30 y 31 de octubre 2015). Un nuevo dispositivo para la formación de profesores en Educación Física: marco normativo y primeras normas institucionales. Ponencia presentada en las VIII Jornadas Nacionales y 1° Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado “Narración, Investigación y Reflexión sobre las prácticas”, Mar del Plata.
Feiguin, M. A. y Aisenstein, Á. (2016). Diseño de sujetos morales, sanos y patriotas. Formación de profesores en Educación Física. Argentina 1938-1967. Revista Pedagogía y Saberes, 44, 9-20. https://doi.org/10.17227/01212494.44pys9.20
Feiguin, M. A. (2019). El INEF General Belgrano de San Fernando y la consolidación de una cultura escolar para la formación del docente (1938-1954/55) (Tesis Maestría). Universidad de San Andrés, San Fernando, Argentina.
Galak, E. (2012). Del dicho al hecho (y viceversa): El largo trecho de la construcción del campo de la formación profesional de la Educación Física en Argentina (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.773/te.773.pdf
Galak, E. (2016). Educar los cuerpos al servicio de la política. Cultura física, higienismo, raza y eugenesia en Argentina y Brasil. Buenos Aires: UNDAV Ediciones y Editorial Biblos.
Galak, E. y Pereyra, M. (2021). Una imagen de la Educación Física argentina. Las producciones fílmicas de la Educación General de Educación Física (1938-1947). Cine Documental, 23, 84-113.
Galak, E., Pereyra, M. y Orbuch, I. (2021). La Fiesta de la Educación Física 1939-1944: la masificación de una estrategia gubernamental educativa y propagandística. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26, 911-934.
Galak, E., Kopelovich, P. y Pereyra, M. (2021). Entre el nacionalismo y la internacionalización: la primera década de la Dirección General de Educación Física (Argentina, 1938-1947). Praxis educativa, 25(1), 1-20.
Gleyse, J. y Scharagrodsky, P. (2013). Le Dr. Enrique Romero Brest, ses visites aux institutions européennes de formation et le Congrès d’ Education Physique de Paris en 1913 comme indicateurs de la mondialisation et de la nationalisation de la ‘culture physique’. Revue Internationale des Sciences du Sport et de l’Education Physique, 100, 89-107. Versión traducida recuperada de https://www.cairn.info/revue-staps-2013-2-page-89.htm
Hopfenblatt, A. (08 octobre 2020). Exhibición y distribución de cortometrajes de propaganda de los Estados Unidos en Argentina en los años ’40: el programa de 16mm de la OCIAA. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.82441
Lvovich, D. (2006). El nacionalismo de derecha. Desde sus orígenes hasta Tacuara. Buenos Aires: Capital Intelectual.
Morgenfeld, L. (2009). La neutralidad argentina y el sistema interamericano: Panamá, La Habana y Río de Janeiro (1939-1942). Revista Ciclos, 18(35-36), 145-172. Recuperado de http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/ciclos/ciclos_v18_n35-36_06.pdf
Orbuch, I. (2020). Peronismo y cultura física. Democratización, sociabilidad y propaganda. Buenos Aires: Imago Mundi.
Prozapas, A. y Sessa, L. (2017). Panamericanismo y Antiimperialismo. En O. Barreneche, A. Bisso y J. Troisi Melean (Coord.), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. La Plata: Edulp.
Pucciarelli, A. (1993). Conservadores, Radicales e Yrigoyenistas. Un modelo de hegemonía compartida, 1916-1930. En W. Ansaldi y otros (Ed.), Argentina en la paz de dos guerras, 1914-1945. Buenos Aires: Biblos.
Purcell, F. (2010). Cine propaganda y el mundo de Disney en Chile durante la Segunda Guerra Mundial. Historia, 42(2), 487-522.
Reitano, E. (2005). Manuel Fresco. Entre la renovación y el fraude. Buenos Aires: Instituto Cultural de la Provincia de Buenos Aires-Archivo Histórico.
Saraví Riviere J. (2012). Historia de la Educación Física argentina. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Scharagrodsky, P. (2021). Cartografiando saberes, grupos ocupacionales, instituciones, agentes y redes. El caso del Segundo Congreso Panamericano de Educación Física, México, 1946. Revista Mexicana de Historia de la Educación, IX(17), 118-142.
Vallejo, G. (2018). El hombre nuevo: representaciones culturales en torno a la masculinidad en la Argentina (1918-1976). Cuadernos de historia contemporánea, XL, 89-113.