Paradojas y desafíos del patrimonio audiovisual televisivo. Tres casos de estudio del Archivo Histórico de RTA
Main Article Content
Abstract
This work deals with the analysis of the paradoxes and the challenges that the patrimonialization of the television archives supposes, taking as axis the experience of the Archivo Histórico de Radio y Televisión Argentina. In the first place, the singularities of the television medium as both cultural technology (Williams, 2001) and discourse (González Requena, 1995), the historical vicissitudes of its archival practice, the inherent contradictions of a patrimonialization process that makes it a uncomfortable heritage (Prats, 1997; Reventós Gil de Biedma, 2007), and the range of possibilities implied by its re-functionalization as a zombie heritage (Herní ndez i Martí, 2008) are studied. In the second instance, a brief tour of the history of television archives in Argentina is made, paying special attention to the recent creation of the Archivo Histórico de RTA. Finally, three case studies of this institution are examined with the purpose of observing the multiplicity of ways in which these paradoxes and challenges are put into play. From this it can be inferred that when, towards the end of the 20th century, a convergence of economic, state and social demands began to focus on the cultural value of television, patrimonial policies encountered a series of vicissitudes that, in broad terms, were synthesized in the contradictions that the audiovisual archive implies as an archaeological practice, the discomfort that the revaluation of historically denigrated contents supposes and the re-functionalization of them in a strange context of the original.
Downloads
Article Details
Works are released under a Creative Commons License (Creative Commons 4.0. Atribución-NoComercial-CompartirIgual) which provides unrestricted use, copy and redistribution in any medium or format and remix, transform and build upon the original work properly cited. The Creative Commons License stipulates that: "You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work)."
References
García Canclini, N. (1999). Los usos sociales del Patrimonio Cultural. En E. Aguilar Criado (Coord.), Patrimonio Etnológico. Nuevas perspectivas de estudio (pp. 16-33). Andalucía: Consejería de Cultura.
González Requena, J. (1995). El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad. Madrid: Cátedra.
Herní ndez i Martí, G. M. (2008). Un zombi de la modernidad: el patrimonio cultural y sus límites. En La Torre del Virrey: revista de estudios culturales, N ° 5.
Herní ndez i Martí, G. M. (2010). La memoria oscura. El patrimonio cultural y su sombra. En J. Rivera Blanco (Coord.), VI Congreso Internacional "Restaurar la Memoria": La gestión del patrimonio: hacia un planteamiento sostenible (pp. 629-637). Valladolid: Junta de Castilla y León.
Hidalgo Goyanes, P. (2015). Preservación del Patrimonio Audiovisual de Televisión. El archivo de Televisión Española (TVE): de los orígenes a la digitalización (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias de la Información. Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Madrid.
Landi, O. (1992). Devórame otra vez. Qué hizo la televisión con la gente. Qué hace la gente con la televisión. Buenos Aires: Planeta.
López de Solís, I. y Martín López, C. (2011). Nuevas estrategias de negocio y valorización de los archivos audiovisuales en internet. En El profesional de la información, 20(6).
Mindez, L. (2001). Canal Siete. Medio siglo perdido. La historia del Estado argentino y su estación de televisión. Buenos Aires: Ciccus La Crujía.
Monasterio Morales, J. E. (2005). La preservación del patrimonio audiovisual. Funciones de la filmoteca. En PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, N ° 5.
Osorio Alarcón, F. (2016). Un modelo para la gestión, organización y administración de las tareas que inciden en el desarrollo de colecciones de imágenes fotográficas y medios audiovisuales. México D.F.: MFA Imaging Arts & Science.
Prats, L. (1997). Antropología y Patrimonio. Barcelona: Ariel.
Reventós Gil de Biedma, A. (2007). Patrimonios incómodos para la imagen que Barcelona ofrece al mundo. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 5(3).
Trímboli, J. (2017). Archivo en apremios. En: A. Rodríguez y C. Elizondo (Comps.), Tiempo archivado. Materialidad y espectralidad en el audiovisual (pp. 181-193). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Ulanovsky, C., Itkin, S. y Sirvén, P. (1999). Estamos en el aire. Una historia de la televisión en la Argentina. Buenos Aires: Planeta.
Varela, M. (2005). La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna 1951-1969. Buenos Aires: Edhasa.
Williams, R. (2011). Televisión. Tecnología y forma cultural. Buenos Aires: Paidós.