Paradojas y desafí­os del patrimonio audiovisual televisivo. Tres casos de estudio del Archivo Histórico de RTA

Main Article Content

Elina Adduci Spina

Abstract

This work deals with the analysis of the paradoxes and the challenges that the patrimonialization of the television archives supposes, taking as axis the experience of the Archivo Histórico de Radio y Televisión Argentina. In the first place, the singularities of the television medium as both cultural technology (Williams, 2001) and discourse (González Requena, 1995), the historical vicissitudes of its archival practice, the inherent contradictions of a patrimonialization process that makes it a uncomfortable heritage (Prats, 1997Reventós Gil de Biedma, 2007), and the range of possibilities implied by its re-functionalization as a zombie heritage (Herní ndez i Martí­, 2008) are studied. In the second instance, a brief tour of the history of television archives in Argentina is made, paying special attention to the recent creation of the Archivo Histórico de RTA. Finally, three case studies of this institution are examined with the purpose of observing the multiplicity of ways in which these paradoxes and challenges are put into play. From this it can be inferred that when, towards the end of the 20th century, a convergence of economic, state and social demands began to focus on the cultural value of television, patrimonial policies encountered a series of vicissitudes that, in broad terms, were synthesized in the contradictions that the audiovisual archive implies as an archaeological practice, the discomfort that the revaluation of historically denigrated contents supposes and the re-functionalization of them in a strange context of the original.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Adduci Spina, E. (2021). Paradojas y desafí­os del patrimonio audiovisual televisivo. Tres casos de estudio del Archivo Histórico de RTA. Sociohistórica, (47), e122. https://doi.org/10.24215/18521606e122
Section
Artículos

References

Garcí­a Canclini, N. (1999). Los usos sociales del Patrimonio Cultural. En E. Aguilar Criado (Coord.), Patrimonio Etnológico. Nuevas perspectivas de estudio (pp. 16-33). Andalucí­a: Consejerí­a de Cultura.

González Requena, J. (1995). El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad. Madrid: Cátedra.

Herní ndez i Martí­, G. M. (2008). Un zombi de la modernidad: el patrimonio cultural y sus lí­mites. En La Torre del Virrey: revista de estudios culturales, N ° 5.

Herní ndez i Martí­, G. M. (2010). La memoria oscura. El patrimonio cultural y su sombra. En J. Rivera Blanco (Coord.), VI Congreso Internacional "Restaurar la Memoria": La gestión del patrimonio: hacia un planteamiento sostenible (pp. 629-637). Valladolid: Junta de Castilla y León.

Hidalgo Goyanes, P. (2015). Preservación del Patrimonio Audiovisual de Televisión. El archivo de Televisión Española (TVE): de los orí­genes a la digitalización (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias de la Información. Departamento de Biblioteconomí­a y Documentación, Madrid.

Landi, O. (1992). Devórame otra vez. Qué hizo la televisión con la gente. Qué hace la gente con la televisión. Buenos Aires: Planeta.

López de Solí­s, I. y Martí­n López, C. (2011). Nuevas estrategias de negocio y valorización de los archivos audiovisuales en internet. En El profesional de la información, 20(6).

Mindez, L. (2001). Canal Siete. Medio siglo perdido. La historia del Estado argentino y su estación de televisión. Buenos Aires: Ciccus La Crují­a.

Monasterio Morales, J. E. (2005). La preservación del patrimonio audiovisual. Funciones de la filmoteca. En PH Boletí­n del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, N ° 5.

Osorio Alarcón, F. (2016). Un modelo para la gestión, organización y administración de las tareas que inciden en el desarrollo de colecciones de imágenes fotográficas y medios audiovisuales. México D.F.: MFA Imaging Arts & Science.

Prats, L. (1997). Antropologí­a y Patrimonio. Barcelona: Ariel.

Reventós Gil de Biedma, A. (2007). Patrimonios incómodos para la imagen que Barcelona ofrece al mundo. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 5(3).

Trí­mboli, J. (2017). Archivo en apremios. En: A. Rodrí­guez y C. Elizondo (Comps.), Tiempo archivado. Materialidad y espectralidad en el audiovisual (pp. 181-193). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Ulanovsky, C., Itkin, S. y Sirvén, P. (1999). Estamos en el aire. Una historia de la televisión en la Argentina. Buenos Aires: Planeta.

Varela, M. (2005). La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna 1951-1969. Buenos Aires: Edhasa.

Williams, R. (2011). Televisión. Tecnologí­a y forma cultural. Buenos Aires: Paidós.