Journalists, criminals and screens. The Argentine film noir and its relationship with the press during Peronism

Main Article Content

Daniel Adrián Giacomelli

Abstract

In the present article we propose to analyze three films made during the first Peronism that expose the link between journalism, the State and the cinema. We investigate the way in which certain elements of urban modernity affect the composition of the films, and the way in which they are linked to a specific cycle of world cinematography such as black cinema. Through the study of Apenas un delincuente (Hugo Fregonese, 1949), Edición extra (Luis Moglia Barth, 1949) and Captura recomendada (Don Napy, 1950), we will try to shed light on the thread developed between the press and the government of Juan Domingo Perón, considering those aspects that influenced the tension between authoritarianism and freedom of the press and company, and the way in which those conflicts are represented in the films.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Giacomelli, D. A. (2020). Journalists, criminals and screens. The Argentine film noir and its relationship with the press during Peronism. Sociohistórica, (46), e109. https://doi.org/10.24215/18521606e109
Section
Artículos

References

Arlt, R. (1997). Notas sobre el cinematógrafo. Buenos Aires: Ediciones Simurg.

Blanco Pazos, R. y Clemente, R. (2004). De La Fuga a La Fuga. El policial en el cine argentino. Buenos Aires: Corregidor.

Borde, R. y Chaumeton, E. (1958). Panorama del cine negro. Buenos Aires: Losange.

Caimari, L. (2012). Mientras la ciudad duerme. Pistoleros, policí­as y periodistas en Buenos Aires, 1920-1945. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Cane, James (2012). The Fourth Estate. Journalism and Power in the Making of Peronist Argentina, 1930-1955. The Pennsylvania State University Press.

De los Rí­os, V. (2009). El cine y la invención de la vida moderna en las crónicas de Roberto Arlt. En Modern Language Notes (124) (pp. 460-480). Baltimore: John Hopkins University Press.

Deleuze, G. (2011). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós.

Esquenazi, J.P. (2018). El film noir. Buenos Aires: El Cuenco de Plata.

Heredero, C. y Santamarina, A. (1996). El cine negro. Barcelona: Paidós.

Karush, M.B. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Buenos Aires: Ariel.

Kelly Hopfenblatt, A. y Trombetta, J. (2009). Caracterí­sticas de la censura entre 1933 y 1956. Continuidades y rupturas de la identidad nacional. En Lusnich, A.L. y Piedras, P. (Eds.) Una historia del cine polí­tico y social en Argentina (1896-1969) (pp. 251-267). Buenos Aires: Nueva Librerí­a.

Kriger, C. (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Laera, A. (2008). Cronistas, novelistas: la prensa periódica como espacio de profesionalización en Argentina (1880-1910). En Altamirano, C. (Ed.) Historia de los intelectuales en América Latina: Vol. 1. (pp. 495-522) Buenos Aires: Katz

Simmel, G. (2005). La metrópolis y la vida mental. Bifurcaciones. Revista de estudios culturales urbanos. (4) (s/n)

Singer, B. (1995). Modernity, Hyperstimulus, and the Rise of Popular Sensationalism. En Charney, L. y Schwartz, V.R. (Eds.) Cinema and the Invention of Modern Life (pp. 72-99). Berkeley: University of California Press.

Stam, R. (2001). Teorí­as del cine. Buenos Aires: Paidós.

Tassara, M. (1992). El cine policial Argentino. En Wolf, S. (Ed.) Cine Argentino. La otra historia (pp.147-167). Buenos Aires: Colihue.

Tranchini, E. (1998). El Cine Argentino y la construcción de un imaginario criollista 1915-1945. Entrepasados. Revista de historia. (18/19), pp. 113-141.