University coordination in authoritarian contexts. The Council of Rectors (1967-1973) and the Council of Rectors of National Universities (1977-1983)

Main Article Content

Fabio Erreguerena

Abstract

Based on the critical analysis of diverse documentary sources, especially meeting proceedings, this article discusses the performance of the Council of Rectors (CR) and the Council of Rectors of National Universities (CRUN) in Argentina. Given the fact that these two spaces of university coordination existed under the last two military dictatorships, it focuses on the problems of university coordination in periods of heteronomy, describing their general conditions of operation, comparing continuities and ruptures between both periods. Following the route of the proceedings the paper rebuilds the working agenda, the normative attributions, priorities, functionality with the governing regimes. Finally, it adresses the role played by the rectors and these two councils in university policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Erreguerena, F. (2018). University coordination in authoritarian contexts. The Council of Rectors (1967-1973) and the Council of Rectors of National Universities (1977-1983). Sociohistórica, (42), e064. https://doi.org/10.24215/18521606e064
Section
Artículos

References

Atairo, D. y Camou, A. (2011). La gobernabilidad de las universidades nacionales en la Argentina: escenarios de un paradigma en transformación. En R. San Martí­n (Ed.), Entre la tradición y el cambio. Perspectivas sobre el gobierno de la Universidad (pp. 63-111). Buenos Aires: Universidad de Palermo.

Bekerman, F. (2009). El campo cientí­fico argentino en los años de plomo: desplazamientos y reorientación de los recursos. Revista Socio Histórica, 26, 151-176.

Borda, G. y Gelly y Obes, C. (1967). Nota de elevación al general Onganí­a de la ley 17.245. En: Ley orgánica de las universidades nacionales N. ° 17.245. Buenos Aires, S/D.

Buchbinder, P. (2010). Historia de las Universidades Argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.

Domí­nguez, G. (2006). Gobierno y coordinación de las universidades nacionales en Argentina. Recuperado de http://www.saap.org.ar/esp/docs-congresos/congresos-saap/VI/areas/04/dominguez.pdf

Erreguerena, F. (2017). El poder de los rectores en la polí­tica universitaria argentina (1985-2015). Buenos Aires: Prometeo.

González, G. (2011). La territorialización de las polí­ticas públicas en Argentina. Un estudio acerca del CPRES en el área metropolitana. Revista iberoamericana de Educación Superior, 2, 41-61.

Kaufmann, C. (2001). Dictadura y Educación. Universidad y Grupos Académicos argentinos (1976-1983). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Krotsch, P. (2009). Educación Superior y Reformas Comparadas. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Nosiglia, C. (2004). Transformaciones en el gobierno de la Educación Superior en Argentina: Los organismos de coordinación institucional y su impacto en la autonomí­a institucional. Fundamentos en Humanidades, 5, 63-90.

Nosiglia, C. (2011). Poder y autoridad: el impacto de la Ley de Educación Superior en el gobierno de la Universidad Argentina. En R. San Martí­n. (Ed.), Entre la tradición y el cambio. Perspectivas sobre el gobierno de la Universidad (pp.135-162). Buenos Aires: Universidad de Palermo.

Nosiglia, C. y Mulle, V. (2012). Las transformaciones en el gobierno de la educación superior en la argentina: el papel del consejo interuniversitario nacional en la definición de polí­ticas universitarias. Revista Polí­ticas Educativas, 5, 20-37.

Nosiglia, C. y Mulle, V. (2015). El gobierno de las instituciones universitarias a partir de la Ley de Educación Superior 24.521: un análisis de los Estatutos Universitarios. Revista UNIVERSIA, VI.

O’Donnell, G. (2009). El Estado burocrático autoritario. Buenos Aires: Prometeo.

Palamidessi, M., Suasnábar, C. y Galarza, D. (2007). Educación conocimiento y polí­tica. Argentina 1983-2003. Buenos Aires: FLACSO- Manantial.

Rodrí­guez, L. (2011). El CIN y la elaboración de polí­ticas sectoriales (1989-2003). El caso de la comisión de pautas presupuestarias (Tesis de Maestrí­a). Universidad Nacional de Luján, Buenos Aires.

Sigal, S. (2002). Intelectuales y poder en Argentina. La década del sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI.

Soprano, G. y Rodrí­guez, L. (2009). Las polí­ticas de acceso a la universidad durante el proceso de reorganización nacional, 1976-1983. El caso de la Universidad Nacional de La Plata. Revista Questión, 1, 1-11.

Suasnábar, C. (2004). Universidad e Intelectuales. Educación y Polí­tica en la Argentina (1955-1976). Buenos Aires: Manantial.