The National Fund for the Arts and the argentine short film. Cultural and aesthetic modernization

Main Article Content

Javier Cossalter

Abstract

This paper addresses the study of the link between the Fondo Nacional de las Artes and modern short film within the reconfiguration of the Argentine cultural field between the mid-fifties and the seventies. In the first place, notions such as época (Gilman, 2003), década larga (Jameson, 1997) and other conceptualizations towards characterizing the dynamism, modernization and politicization of the cultural field at global and national terms are used. In a second instance local paradigmatic examples of aesthetic renewal in different artistic disciplines are explored. Finally, the role of promotion and dissemination of short films carried out by the FNA is analyzed in order to introduce the textual analysis of a corpus of short films produced by this organism. The central features shared by Argentine modern short films and general cultural field will be therefore appreciated, where aesthetic experimentation predominates on social commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cossalter, J. (2017). The National Fund for the Arts and the argentine short film. Cultural and aesthetic modernization. Sociohistórica, (40), e035. https://doi.org/10.24215/18521606e035
Section
Artículos
Author Biography

Javier Cossalter, Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires/CONICET, Argentina javiercossalter@gmail.com

Doctor en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires.

References

Altamirano, C. (1998). Arturo Frondizi o el hombre de ideas como político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Avaro, N., y Capdevila, A. (2004). Denuncialistas: literatura y polémica en los años 50. (Una antología crítica). Buenos Aires: Santiago Arcos editor.

Campo, J. (2012). De óleo, tinta y celuloide. Cortometrajes sobre las artes en los sesenta y setenta. En Cine documental argentino. Entre el arte, la cultura y la política. Buenos Aires: Imago Mundi, 39-65.

Cavarozzi, M. (2002). Autoritarismo y democracia. Buenos Aires: Eudeba.

Dolinko, S. (2012). Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación 1955-1973. Buenos Aires: Edhasa.

España, C. (Comp.). (2005). Cine argentino, modernidad y vanguardias 1957/1983. (Vol. 1-2). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Félix-Didier, P. (2003). Introducción. En F. M. Peña (Ed.). 60 Generaciones. Cine argentino independiente. Buenos Aires: Malba-Colección Constantini, 11-21.

Fiorucci, F. (2008). Reflexiones sobre la gestión cultural bajo el Peronismo. En Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Febrero 2008.

Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Giunta, A. (1999). Las batallas de la vanguardia entre el peronismo y el desarrollismo. En Burucua, J. (Comp.) Nueva Historia Argentina. Arte, sociedad y política. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 59-117.

Jameson, F. (1984). Periodizing the 60s. En The sixties without apologies. [Periodizar los 60. (1997). Córdoba: Alción Editora]. (C.P. Klimovsky, trad.). New York: University of Minnesota Press.

King, J. (2007). El Di Tella. Buenos Aires: Asunto Impreso Ediciones.

Kriger, C. (2009). Cine y peronismo. El estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Longoni, A., y Mestman, M. (2008). Del Di Tella a "Tucumán Arde". Vanguardia artística y política en el 68 argentino. Buenos Aires: Eudeba.

Pellettieri, O. (1997). Una historia interrumpida. Buenos Aires: Galerna.

Pellettieri, O. (Comp.). (2003). Historia del Teatro Argentino en Buenos Aires. La segunda modernidad (1949-1976). Buenos Aires: Galerna.

Pinta, M. F. (2013). Teatro expandido en el Di Tella. La escena experimental argentina en los años 60, Buenos Aires: Biblos.

Pujol, S. (2002). La década rebelde. Los años 60 en la Argentina. Buenos Aires: Emecé.

Spinelli, M.E. (2005). La “revolución libertadora”. Una ilusión antiperonista. En Prohistoria. Nº 9.
Terán, O. (1991). Nuestros años sesentas. Buenos Aires: Puntosur.

Terán, O. (Coord.) (2004). Ideas en el siglo. Intelectuales y cultura en el siglo XX latinoamericano. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores Argentina/Fundación OSDE.

Williams, R. (1988). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.