The National Fund for the Arts and the argentine short film. Cultural and aesthetic modernization
Main Article Content
Abstract
This paper addresses the study of the link between the Fondo Nacional de las Artes and modern short film within the reconfiguration of the Argentine cultural field between the mid-fifties and the seventies. In the first place, notions such as época (Gilman, 2003), década larga (Jameson, 1997) and other conceptualizations towards characterizing the dynamism, modernization and politicization of the cultural field at global and national terms are used. In a second instance local paradigmatic examples of aesthetic renewal in different artistic disciplines are explored. Finally, the role of promotion and dissemination of short films carried out by the FNA is analyzed in order to introduce the textual analysis of a corpus of short films produced by this organism. The central features shared by Argentine modern short films and general cultural field will be therefore appreciated, where aesthetic experimentation predominates on social commitment.
Downloads
Article Details
Works are released under a Creative Commons License (Creative Commons 4.0. Atribución-NoComercial-CompartirIgual) which provides unrestricted use, copy and redistribution in any medium or format and remix, transform and build upon the original work properly cited. The Creative Commons License stipulates that: "You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work)."
References
Avaro, N., y Capdevila, A. (2004). Denuncialistas: literatura y polémica en los años 50. (Una antología crítica). Buenos Aires: Santiago Arcos editor.
Campo, J. (2012). De óleo, tinta y celuloide. Cortometrajes sobre las artes en los sesenta y setenta. En Cine documental argentino. Entre el arte, la cultura y la política. Buenos Aires: Imago Mundi, 39-65.
Cavarozzi, M. (2002). Autoritarismo y democracia. Buenos Aires: Eudeba.
Dolinko, S. (2012). Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación 1955-1973. Buenos Aires: Edhasa.
España, C. (Comp.). (2005). Cine argentino, modernidad y vanguardias 1957/1983. (Vol. 1-2). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.
Félix-Didier, P. (2003). Introducción. En F. M. Peña (Ed.). 60 Generaciones. Cine argentino independiente. Buenos Aires: Malba-Colección Constantini, 11-21.
Fiorucci, F. (2008). Reflexiones sobre la gestión cultural bajo el Peronismo. En Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Febrero 2008.
Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Giunta, A. (1999). Las batallas de la vanguardia entre el peronismo y el desarrollismo. En Burucua, J. (Comp.) Nueva Historia Argentina. Arte, sociedad y política. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 59-117.
Jameson, F. (1984). Periodizing the 60s. En The sixties without apologies. [Periodizar los 60. (1997). Córdoba: Alción Editora]. (C.P. Klimovsky, trad.). New York: University of Minnesota Press.
King, J. (2007). El Di Tella. Buenos Aires: Asunto Impreso Ediciones.
Kriger, C. (2009). Cine y peronismo. El estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Longoni, A., y Mestman, M. (2008). Del Di Tella a "Tucumán Arde". Vanguardia artística y política en el 68 argentino. Buenos Aires: Eudeba.
Pellettieri, O. (1997). Una historia interrumpida. Buenos Aires: Galerna.
Pellettieri, O. (Comp.). (2003). Historia del Teatro Argentino en Buenos Aires. La segunda modernidad (1949-1976). Buenos Aires: Galerna.
Pinta, M. F. (2013). Teatro expandido en el Di Tella. La escena experimental argentina en los años 60, Buenos Aires: Biblos.
Pujol, S. (2002). La década rebelde. Los años 60 en la Argentina. Buenos Aires: Emecé.
Spinelli, M.E. (2005). La “revolución libertadora”. Una ilusión antiperonista. En Prohistoria. Nº 9.
Terán, O. (1991). Nuestros años sesentas. Buenos Aires: Puntosur.
Terán, O. (Coord.) (2004). Ideas en el siglo. Intelectuales y cultura en el siglo XX latinoamericano. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores Argentina/Fundación OSDE.
Williams, R. (1988). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.